Krzysztof Góra odpowiada w PZSzach za cały program |
Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty i Kultury oraz Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej Rady Miasta, które odbyło się 20 marca, radni jednogłośnie przyjęli wniosek o wprowadzeniu projektu „Edukacja przez Szachy w Szkole” do szkół podstawowych w mieście Radzyń Podlaski.
W spotkaniu oprócz członków obu komisji uczestniczyli m.in. burmistrz Jerzy Rębek, dyrektorzy szkół podstawowych z Miasta i Gminy Radzyń Podlaski oraz zainteresowani nauczyciele. Gośćmi spotkania byli Krzysztof Góra – Członek Zarządu Polskiego Związku Szachowego, odpowiedzialny za wdrażanie projektu oraz Jolanta Katarzyna Dados, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Kurowie, która realizuje projekt ze swymi uczniami.
Spotkanie poprowadził przewodniczący Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej Robert Mazurek. Najpierw zaprezentowane zostały dwa felietony filmowe z serwisów informacyjnych stacji telewizyjnych: jeden poświęcony wdrażaniu projektu w Polsce, drugi w Hiszpanii. Następnie głos zabrali goście.
– Nadrzędnym celem projektu jest poprawa wyników nauczania wszystkich przedmiotów szkolnych, rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny – podkreślał Krzysztof Góra, który zaprezentował cele i założenia projektu. Zachwalał walory gry w szachy, mówił o jej pozytywnym wpływie na wiele aspektów kształcenia i wychowania młodych ludzi. – Szachy kształcą logiczne i analityczne myślenie, kreatywność, umiejętność przewidywania, wyobraźnię przestrzenną, dyscyplinę, systematyczność, koncentrację, rozwijają pamięć i intuicję, cierpliwość i wytrwałość, determinację w dążeniu do celu... – wymieniał.
Te walory znane są od dawna, od dawna mówiło się także o wprowadzeniu szachów do szkół, traktując je jako efektywną formę wspomagania nauczania. W 2012 roku Parlament Europejski przyjął tekst deklaracji wzywającej wszystkie kraje członkowskie do wprowadzenia nauczania szachów w placówkach oświatowych.
W Polsce projekt znalazł wsparcie Ministerstwa Edukacji Narodowej, ale wprowadzany jest oddolnie – dzięki zaangażowaniu Polskiego Związku Szachowego, ze znaczącym udziałem samorządów.
Projekt skierowany jest dla uczniów nauczania początkowego (klasy I-III). W szkołach podstawowych, które przystąpią do projektu, należy przeznaczyć co najmniej jedną godzinę tygodniowo przez okres 2 lat (lub dwóch godzin tygodniowo przez rok) w co najmniej jednej klasie.
Obecnie na 12 tys. szkół podstawowych w Polsce, program jest realizowany w 300 placówkach, w tym w 30 na Lubelszczyźnie.
Zajęcia z szachów prowadzą nauczyciele, którzy odbędą 72-godzinny kurs szachowo-metodyczny. Kończy się on turniejem klasyfikacyjnym, uczestnicy otrzymują certyfikaty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz