Czy istnieje dobra muzyka kościelna i czy Bachem muzyka w Kościele stoi? O muzyce w duchowości luterańskiej i o tym, jak Luter dał kobietom głos w Kościele rozmawiamy z Magdaleną Cieślar.
Czym dla luteranki jest muzyka?
Posłużę się i przytoczę piękne słowa Philippa Harnoncourta „O czym nie można mówić, to można, a nawet trzeba – jeśli nie wolno milczeć – wyrażać śpiewem i muzyką”. Muzyka jest moim powietrzem, którym oddycham… ogniem, którym płonę… wodą, która obmywa i koi… ziemią, która ukorzenia.
Zbliżające się 500-lecie Reformacji to również jubileusz muzyki…
O, cudownie byłoby mieć kapsułę czasu i przemierzyć szlak muzyki kościelnej. Myślę, że doznając bezpośredniego kontaktu, wiele zmieniłoby się w naszym rozumieniu i jej postrzeganiu tylko przez pryzmat pozostawionych teorii. No cóż, muzyka, do której mamy dostęp i poznanie przez źródła pisane, podlega nieustannym odkryciom, badaniom i wciąż aktualizującej się interpretacji.
Na ile reformacyjna muzyka i poezja kościelna – szczególnie ta tworzona przez Lutra i Gerharda – zrewolucjonizowała odbiór muzyki sakralnej w ogóle.
Czytaj więcej: http://luter2017.pl/muzyczne
Magdalena Hudzieczek-Cieślar pochodzi z Ustronia (Śląsk Cieszyński). Ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach, wydział Wokalno-Aktorski, klasa śpiewu solowego; Podyplomowe Studium Pedagogiczne w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne Emisji Głosu na Uniwersytecie MCS w Lublinie, a także kursy i warsztaty muzyczne w Polsce, Niemczech, Austrii, Grecji; uczestniczyła m. in. w Mistrzowskich Kursach Wokalnych w Międzynarodowej Akademii Bachowskiej (Niemcy)-Helmuta Rillinga i Klesie Kelly, Teresy Żylis-Gara (Polska), Nelly Miricioiu (Ateny). Zdobyła III nagrodę w XVI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Pietro Argento (Włochy). Koncertuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą w Niemczech, Holandii, Austrii, Czechach, Francji, Rosji i we Włoszech. Współpracuje z krajowymi i zagranicznymi artystami. Rejestrowała występy dla potrzeb Polskiego Radia i TVP. Dokonała gościnnych nagrań. Wielokrotnie wyróżniona i odznaczona za działalność artystyczną m. in. od Ministra Kultury otrzymała odznakę honorową „ZASŁUŻONY DLA KULTURY POLSKIEJ”. Inicjatorka i organizatorka imprez muzycznych. Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu „Muzyka Świata w Pabianicach”. Była pedagog w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Piotrkowie Trybunalskim. Powoływana do jury w przeglądach i konkursach artystycznych. Nauczyciel akademicki. Dyrygentka chóralna. Specjalista z zakresu emisji głosu w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach. Animatorka i propagatorka muzyki poważnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz